CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, March 11, 2008

Info Sukan

Sukan di negara kita pada hari ini masih berada ditahap yang sederhana. Pembangunan sukan di kalangan belia dan masyarakat sedang ditingkatkan bagi mencpai wawasan negara untuk melahirkan para atlit yang berkebolehan. Namun sejauhmanakah prestasi sukan di negara kita pada hari ini membawa kemajuan kepada imej sukan di negara kita.


Komen :

Sukan di negara kita pada hari ini, memang masih berada ditahap yang sederhana dan belum mencapai misi dan visi negara kita. Apa yang dilihat pada hari ini, kemajuan sukan di negra kita telah jauh ketinggalan berbanding negara-negara Seperti China, Jepun, Amerika Syarikat, Australia, Korea dan sebagainya. Jika dibandingkan tahap sukan negara kita dengan negara tersebut memang agak jauh berbeza. Sedangkan negara kita tidak ketinggalan dari segi kemudahan infrastruktur sukan. Bagi saya, negara kita sudah cukup lengkap dengan kemudahan-kemudahan sukan seperti terdapatnya Stadium Bukit Jalil, Litar Sepang, dan kemudahan lain. namun perstasi atlit negara kita pada hari ini masih kurang setanding dengan prestasi atlit dari negara lain.

Kita mengambil contoh pada sukan bola sepak negara kita!
Sukan bola sepak merupakan sukan nombor satu dunia. sukan ini juga mendapat tempat di negara kita. namun sejauhmanakah perkembangan kemajuan bola sepak di negara kita ini berada ditahap yang membanggakan. Jika dahulunya kita bermegah dengan gelaran pasukan bola sepak kita sebagai Harimau belang yang digeruni lawan. Kita melahirkan ramai pemain-pemain yang berkebolehan dan berstatus bintang. Contohnya seperti Allahyarham Mokhtar Dahari, Soh Chin Aun. Zainal Abidin Hassan, Dollah Salleh, Santokh Singh dan ramai lagi. Namun aksi dan kelibat mereka tidak kelihatan lagi sehingga ke hari ini. bakat dan kebolehan mereka ternyata tidak di warisi oleh bintang-bintang muda bola sepak negara kita pada hari ini. mereka hanya bermegah pada nama sahaja.

Bagi saya, apa yang terjadi kepada prestasi buruk pasukan bola sepak di negara kita pada hari ini, sebenarnya terletak pada semangat juang para pemain negara kita itu sendiri. jika kita lihat dari rangking yang dikeluarkan oleh fifa, rangking kita telah jauh merosot dengan berada di tangga ke 164 dunia. ini pasti suatu yang memalukan buat imej sukan negara kita. kita tidak mahu dilabel sebagi sebuah negara yang hanya berangan-angan. kita hanya bermegah dengan penganjuran sukan bola sepak seperti piala dunai remaja, piala asia, pesta bola merdeka dan sebaginya. tatapi yang yang menjuarainya adalah negara luar. di mana letaknya semangat juang anak-anak muda bola sepak negara kita yang berlabelkan Harimau. Jika tidak keterlaluan, Bagi saya pasukan bola sepak negara kita pada hari ini memang agak lemah dan sesuai dilabelkan sebagai Kucing Belang.

Justeru, saya sebagi peminat sukan bola sepak negara di sini menyarankan beberapa langkah perlu diambil untuk menaikkan prestasi sukan bola sepak negara Malaysia di saentero dunia. Antara langkah-langkah positif yang perlu di ambil oleh kerajaan dengan:

1) Memperbaiki sistem pengurusan organisasi dalam badan sukan bola sepak Malaysia
2) Memberi pendedahan awal kepada anak-anak muda Malaysia dalam kejohanan-kejohanan yang diiktiraf oleh fifa.
3) Menghantar pemain-pemain bola sepak negara menjalani latihan dengan pasukan-pasukan yang yang ternama seperti Brazil, England, Perancis dan negara lain.
4) Tidak memanjakan pemain-pemain bola sepak dengan wang semata-mata tanpa memikirkan semangat kesukanan yang tinggi untuk berjuang demi negara.
5) Mengadakan liga bola sepak yang lebih kompetitif dan berkesan
6) mengalakkan lebih ramai pemain-pemain dari luar yang berkebolehan dan berstatus dunia menyertai liga bola sepak Malaysia. supaya wujud persaingan dikalangan pemain tempatan untuk meningkatka kemajuan diri
7)Mengambil tenaga-tenaga pengajar atau jurulatih yang betul-betul mempunyai profil yang tinggi dalam sukan bola sepak untuk melatih pemain-pemain negara.


Peminat Sukan Bola Sepak Negara
m.ratib

0 comments: