CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, March 6, 2008

HIRUK-PIRUK IBU KOTA KL

kuala lumpur atau KL merupakan ibu negara yang cukup pesat membangun. tidak perlu lagi disebut bangunan pencakar langit dan sistem jalan rayanya yang bersimpang-siur. ia kini sudah dikenali sebagai bandar raya kosmopolitan.

komen :

contohnya, semasa kita meraikan perayaan hari Wilayah Persekutuan bulan lalu, kesesakan lalu lintas KL masih menjadi igauan ngeri warga kota. tidak kira masa, jalan di dalamnya sentiasa sesak. Lebuh raya masuk dan keluar ibu negara itu pun turut mengalami keadaan yang sama.

kereta dan motorsikal serta kenderaan lain sudah terlalu padat. tidak dapat di bayangkan sepuluh tahun dari sekarang jika kadar pertumbuhan kenderaan naik sepuluh peratus setiap tahun. namun, ada penyelesaiannya. sisitem pengangkutan rel-LRT, monorel dan komuter serta pengkutan awam yang lain seperti teksi dan bas.

sisitem-sistem pengangkutan awam ini merupakan kaedah pengangkutan yang cukup popular dan efektif. namun, proses percambahan rangkaiannya, terlalu perlahan dan terencat. kita berharap kerajaan dapat memberi keutamaan untuk mempercepatkan proses itu.

di negara-negara lain, kaedah pengangkutan itu terbukti berjaya menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas, walupaupun bukan secra total.

Peranan Masyarakat:

Sebagai rakyat malaysia kita seharusnya memiliki sifat-sifat nasionalisme untuk mewujudkan kecintaan kepada negara kita.

sebagai masyarakat ibu kota kuala Lumpur kita perlulah mempunyai kesedaran sivik tentang pentingnya menjaga persekitaran ibu kota kita.Kuala Lumpur.

sebagai pengguna jalan raya kita seharusnya mempunyai tanggungjawab dalam menangani maslah kesesakan lalu lintas dengan membantu kerajaan melaksanakan kempen-kempen yang diadakan seperti pekongsian kereta, penggunaan pengangkutan awam dan sebaginya.

Peranan Kerajaan :

membaiki lagi sistem pengangkutan yang sedia da dengam menambahkan kemodenan dan kecanggihan bagi menarik minat masyarakat kota.

mengadakan lebih banyak kempen-kempen yang berkaitan dengan masaah lalu lintas dengan memberi penekanan yang secara holistik dan berkesan kepada masyarakat.

cintailah ibu kota kita

ratib-Pecinta alam...

0 comments: